10/19/2018 - جمعه 27 مهر 1397
10/19/2018 - جمعه 27 مهر 1397

دعوت نامه ها و اطلاعیه ها

گزیده سخنرانی بیست و چهارمین همایش
ایجاد شده توسط : Admin5ir625 در 10/04/2016 02:39:13 ب.ظ


خلاصه مطالب ارائه شده از سوی سخنرانان در همایش

********************************************************************

 

جناب آقای فیضی

رئیس محترم سازمان بازرسی شهرداری تهران

 

ضمن خیر مقدم به عزیزان باید عرض کنم نشست امروز ما در تهران بعد از ارومیه عمدتا با هدف بیان 2 مسئله بود که ضرورت داشت با همکاران در کلان شهرها مشورت داشته باشیم .یک مورد بحث طرح تحقیقاتی و دوم بحث پرتال که راه اندازی شد و با فرصت بوجود آمده ضمن تجدید دیدار ، شنونده فرمایشات شما باشیم . در ابتدا از آشنایی با مدیران جدید کلانشهرها خوشحال هستیم و وظیفه خودم می دانم از عزیزانی که در نشست های قبلی حضور داشتند تشکر کرده و برای همکاران جدید در کلان شهرهای  (اصفهان ، قم ، کرمانشاه ، زاهدان)  آرزوی موفقیت کنم . نکته دوم اینکه ما در سال 94 تقریباًضمن انجام مأموریت های بازرسی در شهرداری تهران مشابه همه شهرها دو الی سه موضوع را به عنوان الویت بیان کردیم یکی از مأموریت های مورد اهتمام در سال 94 مسئله آسمان آبی و زمین پاک بود که در ذیل این شعار بخش بزرگی از شهرداری تهران را درگیر خود کرد ما همیشه نسبت به فعالیت ها و اقداماتی که در سطح شهر برگزار شد گــزارشاتی را اعــلام کردیم . ما در حوزه حمل و نقل و بویژه مترو و گسترش آن همیشه بیان کردیم که شهر تهران در 2 موضوع ضعف بزرگ دارد یکی ترافیک و یکی جمع آوری زباله و پسماند. شــهرداری به سهـم خود، توجه به مسئله خط سفید را جهت حل بخشی از مشکل ترافیک در دستور کار قرار داد.

 در سال 94 بخشی از مأموریت ها متوجه خط سفید و آسمان آبی و زمین پاک بود. در حوزه اجتماعی مسئله انضباط اجتماعی مطرح و نیز ساماندهی دستفروشان و موضوع سد معبرکه یک معضل اجتماعی است ، مورد توجه قرار دارد. شهرداری تهران در خصوص  موضوع جمع آوری و ساماندهی و جلوگیری از سد معبر به ویژه در حوزه های مرکزی و بازار به صورت جدی وارد شده و نکته بعد در حوزه انضباط اجتماعی جمع آوری معتادین و کارتن خوابها بود.مدت مدیدی است کارهای زیادی انجام شده است.بقیه کلان شهرها باید بدانند که استمرار این وضعیت اجتماعی اجتناب ناپذیر است و احتمالاً در آینده نزدیک به سراغ آنها خواهد آمد لذا جهت حل این معضل می توانند  با تهران ارتباط گرفته و از نزدیک در جریان اقدامات  و تجربیات بدست آمده قرار بگیرند. مسئله دیگرتوجه به این نکته است که شهرداری سه وجه است شهر، شهرداری و شهروند . مردم ما را به عنوان یک ضلع می شناسند و بدنبال ما می آیند شکایات را  ما دنبال می کنیم ودر حوزه کار شهرداری تطبیق فعالیت ها با ضوابط و قوانین وظیفه ما است.

البته قبول دارم نمی شود کار بازرسی انجام داد بدون ارزیابی عملکرد ما بالغ بر 12 الی 13 سازمان نظارتی داریم و در مسئله ساختار و سازمان ما باید حتمامورد توجه مجدد قرار بگیریم .

در حوزه آموزشی عزیزان نیازهایشان را بفرمایند ما اعلام آمادگی می کنیم و در هر سطحی که بتوانیم کــلاس تشکیل می دهیم .یک کار خوب دیگری که  انجام دادیم آن بود که اصطلاحــات حوزه های تخصـصــی را جمع آوری کرده و در حال جمع آوری مابقی هستیم . مبانی آموزشی خوبی تهیه شده وتقاضا داریم وضعیت موجود را بپرسید و نیازمندی های تان را بفرمایید.

تقاضای من این است که پرونده هایی که به حوزه بازرسی ارجاع می شود در این حوزه به سرانجام برسد. ما با مردم ارتباط داریم این زیبنده نظام نیست که رسیدگی به  یک پرونده 18 سال به طول بیانجامد.

مردم نگاهشان به ما است . کاری که در تهران شده هفته ای یک روز مدیران موظف هستند به مردم پاسخگو باشند و ما به عنوان بازرسی این موضوع را  مدیریت می کنیم.

شهرداری ها از معدود سازمان هایی هستند که اختیارات بسیار گسترده ای دارند و بیشترین گردش مالی را نسبت به سایر دستگاه های اجرایی دارند. در مجموعه شهرداری با این اختیارات وسیع تخلفات زیر 5 درصد است. با  تدابیر شهردار تهران در حوزه مالی شفافیت به نزدیک صد در صد رسید و نقش عوامل انسانی به حداقل رسانده شد . البته این سیستم هنوز در حال اصلاح هست و قدمهای زیادی برداشته شده است .نکته بعدی که به آن اهتمام داشتیم انجام بازرسی های با برنامه در محیط هایی که احساس کردیم نیاز به بازرسی بوده می باشد . ما در حوزه حقوقی اکثر مناطق را  بازرسی کردیم و نتیجه را به شهردار منطقه ارائه دادیم و خواهش دارم دبیرخانه نمونه ای از این گزارشات را بطور مستند به کلان شهرها جهت مطالعه ارسال نماید. از سوی دیگر با کمک هیئت های رسیدگی به تخلفات نیز سعی کردیم با متخلفین برخورد کنیم .طبعا وقتی یک دستگاه خودش را از  درون نظارت کند در بیرون هم می تواند اینکار را بکند ما باید این را برای مردم تبیین کنیم که شهرداری محل اجرای قانون است و این ظلم بزرگی است که چند در صد از متخلفین بخواهند زحمات عمده کارکنان را سیاه نمایی کنند. بخش متخلف به گونه ای رفتار می کند که مردم فکر می کنند از بالاترین مقام تا پایین ترین آن سیاه عمل می کنند. در انتها با اشاره به نکات ذکر شده از سوی دوستان در ارتباط  با کلان شهرها باید بگویم از جلسات ابتدایی تاًکید کردیم شهرداری ها با هم ارتباط رسمی و سیستماتیک ندارند ما وزارتخانه نیستیم و مجموعه ای هستیم با جایگاه تعریف شده اما این دبیـــرخانه می خواهد به افزایش خدمات و کاهش مشکلات در حد بضاعت خودکمک کند مثلاً تفاوت در عناوین یکی از موارد است. یا  موضوع ارزیابی عملکرد در بازرسی تهران نداریم اما در برخی کلان شــــهرهـــا هست ، یا بعضی تحت عنوان اداره  بعضی سازمان بعضی اداره کل هستند . بخشی از پـــروژه تـــحقیقاتی در دست اجرا هم همین موضوع را دنبال می کند توان و اختیار ما اجازه نمی دهد ما برخی مشکلات و نارسایی ها را برطرف و مدیریت کنیم ما تنها می توانیم نتیجه  پروژه تحقیقاتی را برای دبیرخانه نشست شهرداران ارسال کنیم تا در نشست شهرداران کلان شهرها مطرح و تصمیم گیری شود .

 

جناب آقای صارمی زاده

مدیر محترم دبیرخانه ادواری نشست شهرداران کلان شهرها کشور

 

فراز نامه خیلی بلندی از حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر است که می تواند برای بازرسی راه گشا باشد. دو ویژگی در این نامه وجود دارد 1) درستکار بودن     2) وفادار بودن

امام علی (ع) می فرمایند: افرادی درستکار و وفادار انتخاب کن . وفاداری در این بحث اصل است ولیکن کافی نیست.مجموعه بازرسی باید یک مجموعه واحد و همدل و همزبان باشد که منجر به تعالی سازمان بشود بر اساس این دو ویژگی بایستی افراد برگزیده شوند و به صورت نهانی و آشکار سازمان ها را بررسی کنند و گزارش نیز تهیه و خروجی آن امانتی است برای مدیران آن سازمان .

سازمان بازرسی و یا بازرسیها در شهرداریهای کلان شهرها نقش محاسب درونی را دارند برای این که مدیریت سازمان قبل از اینکه دیگران به حساب آن بپردازند ، خود مجموعه به پیگیری وضعیت پرداخته و آن را رصد و  پالایش نموده و در صورت مشاهده هرگونه انحرافی از خط مشی ها و قوانین و مقرراتی که وجود دارد به استحضار مدیر مربوطه می رساند.

در حال حاضر با یک بحث بسیار مهم (که بایستی در دستور کار عمیق ادارات بخصوص در شهرداریها که ویژگی خاص خود را دارند قرار بگیرد) مواجه هستیم و آن بحث اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری در بیانات خود به آن اشاره کرده است که به نظر می رسد که با توجه به آن خروجی دستگاه ها به درستی انجام نمی شود.این بحث اقتصاد مقاوتی یک ناظر و نیز یک مچموعه ای لازم دارد که این پارامترها و مجموعه ها را استخراج و برای آن شاخص تعیین کند که منطبق با آن ، سازمان حرکت کند.آسیب پذیری سازمانهای دولتی با شهرداری ها متفاوت است. با توجه به نقش هر کدام از این دستگاه ها ، بایستی آسیب پذیری ها مشخص شود و وابستگی های سازمان احصاءشود و نیز درون سازی بکنیم تا با این روش مانع رکود کار شویم. مثلاً اگرشهرداریها به سبب کسب درآمد وابسته به تراکم هستند چه کار کنیم که از این وابستگی بیرون بیاییم .

 بودجه سالانه شهرداری به صورت برنامه بلند مدت و سالانه بایستی رصد بشود  وانحراف از آن گوشزد شود تا مدیران با مشکلات قضایی مواجه نشوند. سازمان و ادارات بازرسی در بحث انحراف از بودجه شهرداری ، بایستی مراقبت لازم را به عمل آورند و در جلسات متعدد این موضوع  به مدیران ارشد یادآوری شود. یکی از آسیب های شـهرداری ها همان نــظارت دستـگاه های خارج از شـهـرداری می باشد.هرگاه نظر سازمان بازرسی شهرداری با نظر سازمان های بیرون از شهرداری یکی باشد قطعاً خروجی کار درست است و اگر مغایر باشد باعث عدم تعامل و عدم برقراری ارتباط با سازمان های بیرونی خواهد شد در نتیجه باعث عدم شناخت ماهیت شهرداری از آن سازمان شده و نهایتا باعث ایجاد مشکلاتی برای مدیران شهرداری می شود . ماهیت شهرداری با سایر ادارات فرق دارد. شهرداری هم در آمد ساز می باشد و هم هزینه صرف می کند و با دستگاه های دولتی که صرفاً دستگاههای هزینه ای هستند متفاوت است .اگر به یک دستگاه دولتی گفته شود که چرا پروژه ای چندین سال است که نیمه تمام مانده است یک پاسخ بیشتر ندارد و آن این است که به میزان اعتبار و بودجه ای که دارد هزینه می شود ولی شهرداری این طور نیست شهرداری باید تشخیص دهد که شهروند چه نیاز دارد و این نیاز را باید در کوتاه ترین مدت برآورده کند و بر اساس آن بایستی در آمد تحصیل کند.ماهیت ها کاملاًمتفاوت است لذا بازرسی بایستی به ماهیت اصلی توجه و دقت داشته باشد و به آن بپردازد. یکی از آسیب های شهرداری انحراف از اجرای قوانین است که باید بازرسی به آن توجه داشته باشد.

تدابیر شهرداران باید اجرایی بشود و بر اساس این تدابیراست که رأی اعتماد از شورای اسلامی شهر گرفته می شود . بازرسی بایستی این تدابیر را دنبال کرده که آیا این مجموعه توانسته  تدابیر را اجرایی بکند یا خیر .اگر محقق نشده علت آن چیست. این موضوعات مواردی است که بازرسی ها باید به آن پرداخته تا قبــل از سؤال از شــهــردار ، آمادگی برخورد با این مسائل را داشته باشند.یکی از آفت های مدیریت شهری عدم تثبیت مدیران شهرداری می باشد.عمر مدیریت شهرداریها به خصوص کلان شهرها خیلی ضعیف است که این نکته به ضرر ماست.تدابیر شهرداریها باید لیست و پیگیری شود.عملکرد مدیریت شهری و شورای شهر و .... یک عملکرد قابل قبولی بوده و به دلیل ایجاد همبستگی در مدیریت شهری بایستی از سوی بازرسی ها حمایت شود .

بازرسی ها بایستی از شهرداران  و مدیران در قبال سازمان های بیرونی دفاع بکنند.ایجاد تعامل بین مدیران بازرسی بایستی وجود داشته باشد.

بازرسی می تواند بهترین رابط بین مردم و شهرداری باشد زیرا مردم با مشکلات و حل آن سروکار دارند نه عملکرد.شهروندان ناظرین بر عملکرد شهرداری می باشند.که از طریق سامانه 137 و 1888 به طرح مشکلات و نیز پیشنهادات و انتقادات از عملکرد شهرداری می پردازند.

برای این که این پایش ها خودش را به خوبی نشان دهد بازرسی بایستی از تمام تخصص ها برخوردار باشد یعنی اطلاعات کلی بخش ها را داشته باشد و قوانین و مقررات مربوطه را بداند و دستورالعمل های اجرایی را متوجه باشد و شرح وظایف دستگاه ها و واحد ها را بداند و رویه های جاری و فرآیندهای انجام کار و معیارها و شاخص ها را باید بداند تا نتیجه کار خررجی خوبی بدست آید.فرآیندها و شناخت فرد خیلی مهم است .بازرسین بایستی از هر مدیر و کارشناسی ، کارشناس تر باشند تا بتوانند معایب و حسن کار را ببینند.

دبیرخانه ادواری کلان شهرها به تعداد واحدهای اصلی شهرداریها دارای کارگـروه و دبیرخـانه و کمیته تــخــصصــی می باشد و به برکت کلان شهرها یکی از قویترین مجموعه هایی است که می تواند حرف کارشناسی بزند حتی کسانی که شهرداری و مدیریت شهری را قبول ندارند به این نکته اذعان می کنند و علیرغم میلشان در جلسات کارشناسی شرکت می نمایند . به همت شهرداریها و بازرسی این دبیرخانه در حال فعــالیت می باشد و در این دبیرخانه مکاتباتی صورت می گیرد که بایستی مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.

جناب آقای جهان دار

قائم مقام محترم شهرداری منطقه 7

 

توسعه شهرها در مقایسه با گذشته نشان می دهد که پیشرفت های زیادی انجام شده و کلان شهرها می توانند اقدام به توسعه زیر ساخت ها نمایند.بازرسی عضو اصلی مدیریت جهادی وطلایه دار است .شفافیت و شفاف سازی از مؤلفه های اصلی مدیریت جهادی است و باید از مدیریت بازرسی جهت شفاف سازی کمک خواسته شود .

در بحث مدیریت جهادی اتفاق جدیدی که افتاد ، دو شعار محوری داریم : آسمان آبی و زمین پاک که مؤلفه های خاص خودرا دارد . این دو موضوع جزء اهداف اصلی مدیریت شهری شده است.ما نگاه نویی را در مدیریت شهری در حال تجربه هستیم و در تلاشیم شهرداری را از یک سازمان خدماتی به یک سازمان و نهاد اجتماعی برسانیم . در نهاد اجتماعی به زندگی و راه و منش مردم دقت و توجه بیشتری می شود.

ما نسبت به آسیب های اجتمــاعی بی تفاوت نیستیم و مدیریت شهری از مــعضــلات و آسیب های اجتمــاعی چشم پوشی نمی کند.

 

جناب آقای جان نثاری

مدیر محترم بازرسی شهرداری اصفهان

 

ضمن تشکر از مسئولین برگزار کننده این همایش اظهار داشتند ما امروز جلسه مفیدی داشتیم و مباحث مفیدی نیز در آن مطرح شد. دو مورد بحث کلیدی داشتیم یکی بحث پروژه تحقیقاتی که از جمله نکات مهمی بود که در گیر آن بودیم.خیلی خوب است که ما بتوانیم آن را اجرایی کنیم و یکــی از دغــدغه های بزرگ ما مبحث ساختار است که انشاءالله روی آن خوب کار شود .ما آمادگی داریم در  هر کاری که به پیشرفت طرح کمک کند اقدام نماییم . بحث بعدی بحث مبارزه با فساد اداری بود که ما می توانیم آن را به یک برنامه کاری تبدیل کنیم  . در ارتباط با این جلسه بنده با توجه به سابقه جلساتی که داشتم و مرور صورتجلسات گذشته باید عرض کنم برای ارتقای کار و  به جهت بالا آمدن سطح آن  ونیز عملیاتی کردن برنامه ها  می توان دو الی سه موضوع را در نظر گرفت و صرفا سخنرانی نباشد و یک موضوع بصورت کارگاهی انتخاب و مباحث چند طرفه انجام دهیم و از نتیجه آن یک خروجی بدست آوریم تا اولاً توازن اطلاعات برقرار شده  و در یک سطح عمومی قرار گیرد در ثانی به وحدت نظر برسیم تا بتوانیم آن را  درمجموعه  خود اعمال کنیم و یک قدم به حل مشکلات نزدیکتر شویم و پیشنهاد می کنم  مباحث جلسه با یک پردازش مناسب در اختیار شهرداران کلان شهرها قرار بگیردوخود شهرداران در ریز موضوعات قرار بگیرند و بدانند مثلاً در مورد ساختار که بحث می کنیم فقط بحث اصفهان نیست بحث کشوری است یا در مورد چگونگی تعامل با  دستگاه های نظارتی بیرونی این بحث شورا است و این خرد جمعی است که درباره آن دارد بحث می کند و تصمیم می گیرد . در هر حال اصفهان هم آمادگی دارد در هر سطحی که می تواند نقش بازی کند و در خدمت دوستان در ارتقاءموضوعات باشد.

 

جناب آقای پورمرادی

مدیر محترم بازرسی و ارزیابی عملکرد شهرداری همدان

 

با تشکر از سخنرانان و استاد گرامی و نیزگرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرمین ، همدان هم با تلاش شورای شهر و شهرداری در خصوص همکاری با شهرداری کربلا و ارائه خدمات به زوار کارهایی را صورت داد.بحث نظام هماهنگ از بحث ها و دغدغه شهرماست  . ما پرسنلی داریم با حقوق اندک و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قرار دادی باید مورد توجه قرار بگیرد. علیرغم اینکه نیروهای ناکارآمد زیاد شده باید مشکلات را حل و فصل کرد.بحث دوره های آموزشی که خیلی مثمر ثمر بوده و تقاضا داریم ادامه پیدا کند پیشنهاد می کنم  با توجه به و جود استادان خوب ،  شهرهایی که نزدیک به کلان شهرها هستند از برنامه های ما استفاده کنند.در مورد موازی کاری حراست ها و بازرسی ها هم بحث داریم و در مورد  بحث پرتال انشاءالله در صدد هستیم که اطلاعات را ارائه دهیم و استفاده کنیم.

 

جناب آقای علیئی

مدیر محترم بازرسی و ارزیابی عملکرد شهرداری کرمانشاه

 

ضمن تشکر از برگزاری همایش اظهار داشتند ما نقش و جایگاه بازرسی را در شهر تهران قوی دیدیم و این منجر شد به این که  مدیریت جدید توجه خاصی به بازرسی داشته باشد و در صدد تقویت بازرسی بر آمدند  در این مدت کم شاهد آن بودیم که تأثیر بازرسی به چه میزان  هست ما همه بحثها و نقش و جایگاه  بازرسی ونظارت و ارزیابی را می دانیم و به اهمیتی که دارد اشراف داریم. اما سؤال اینجاست که چرا با اینکه می دانیم بازرسی مهم است ،اگر مدیر اجرایی  بخواهد  ، مدیر بازرسی را تقویت  می کند و اگر نخواهدحمایت نمی کند. باید نیاز سنجی ها انجام بگیرد .ما اکثرمان در کلان شهرها مشکلاتمان یکسان است و چه خوب است که این نیاز سنجی به صورت میدانی باشد.دوستان واقعیت ها را باید مطرح کنند بدون پوشش و نگرانی از بیان واقعیت تا انشاءالله یک راه حلی پیدا کنیم و بعد از نیاز سنجی باید کاربردی عمل کرد و نظرات را عملیاتی کنیم.در بخش آموزش پیشنهاد می کنم علاوه بر آموزش مجازی آموزش حضوری نیز داشته باشیم و پرتال هم پویا باشد و تعامل دوسویه صورت گیرد.

 

 

جناب آقای چابکی

مدیر محترم بازرسی و ارزیابی عملکرد شهرداری قم

 

طرح تطبیقی که در حال مطالعه است یک طرح خوب است ، در صورتی که  شیوه کار شیوه علمی و نظری باشد اگر همکاری لازم وجود نداشته باشد ، از نظر کاربردی دچار مشکل می شویم.اگر امکان داشت که برخی از نکات را به چالش بکشیم خوب می شد.مدل های مدیریت شهری در کشور مامتفاوت است و مدل بازرسی باید با منطقه منطبق باشد مباحث نظری باید در شهرهای مختلف بومی سازی شود . وضعیت موجود در شـهر ما فرق می کند باید استاندارد سازی شاخص هایی که بتواند میزان باشد ، صورت گیرد. مدیریت شهری فرآینده پیچیده و قابل انجام دارد باید براساس خروجی ها ارزیابی صورت بگیرد.یکی  از مسائل مهم و قابل توجه در بازرسی ها زیر ساخت هاست.در کشورهای دیگر بازرسی ها دنبال ارتقاء هستند اگر ما این زیر ساخت ها را نداشته باشیم با مشکل روبرو می شویم.

اگر بخواهیم این پروژه نتیجه بهتری داشته باشد باید تلاش و کمک کرد که به یک مطالعه کتابخانه ای منجر نشود.

جناب آ قای حسنی زاده

مسئول محترم اداره ارزیابی عملکرد شهرداری شیراز

 

پروژه در دست اقدام جای بسی سؤال دارد و انتقادهایی برآن  آن وارد است .پیشنهاد می کنیم از ابتدا کار بشود و باید شاخص ها طراحی بشود.طراحی شاخص ها خیلی مهم است . در ارتباط با  شاخص های سلامت هنوز سازمان ها در گیر هستند ما در شیراز داریم نسخه 3 را استفاده می کنیم .در بحث ارزیابی عملکرد در شیراز ماداریم  به سمت مدل تعالی می رویم.مدل استاندارد 10002 در حال وارد شدن و پیاده سازی هست. ارزیابی عملکرد ، بازرسی و رسیدگی به شکایات موضوعاتی هستندکه در هم تنیده شده اند .انشاءالله بتوانیم از خروجی این طرح  نهایت استفاده را بکنیم.

 

******************************************************************************

                                                                                                                        دبیرخانه کمیته مدیران بازرسی

                                                                                                                                  تهران 25/9/94 

print
rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.