10/19/2018 - جمعه 27 مهر 1397
10/19/2018 - جمعه 27 مهر 1397

دعوت نامه ها و اطلاعیه ها

نقش آفريني شهروندان در اداره شهر ، مشخصه مديريت کلانشهر تهران است
ایجاد شده توسط : admin1 در 15/04/2017 11:25:49 ق.ظ


رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران در اولين نشست سامانه هاي مديريت شهري 137 کلانشهرها و مراکز استان هاي کشور ، نگاه راهبردي و نقش آفريني فزاينده شهروندان در اداره شهر را مشخصه مديريت کلانشهر تهران عنوان نمود.

 
به گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي به نقل از معاونت آموزش و اطلاع رساني سامانه مديريت شهري 137؛ کتانباف ضمن تاکيد بر اينکه موضوع شهر ، شهروند و شهرداري بايد مورد توجه صاحبان علم مديريت بويژه در حوزه اجتماعي و فرهنگي قرار گيرد گفت: تغيير نگرش و رويکرد مديريت شهري در دهه اخير شهرداري را از نهاد صرفا خدماتي به نهادي اجتماعي فرهنگي و پاسخگو تبديل کرده است.
وي با بيان اين مطلب که پيشرفت در امور و تحول در شهر ، از تغيير ذائقه و تغيير رويکرد و نگرش حاصل مي شود عنوان کرد: توليد نرم افزارهاي لازم در حوزه هاي مختلف شهري و انجام امور شهري به صورت سيستمي و جلوگيري از اعمال سليقه افراد گام موثري بوده که در دوره خدمت بيش از 10 ساله مديريت شهري محقق شده است.
رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران، نگاه راهبردي شهروندان در اداره شهر را مشخصه مديريت کلانشهر تهران عنوان کرد و گفت: در دهه اخير پازل هاي اين نگاه راهبردي تکميل شده است و امروزه شهرداري تهران به يک سازمان اجتماعي شهروند محور تبديل شده که منويات و خواسته هاي مردم به عنوان صاحبان اصلي شهر و پايه و اساس برنامه هاي آن را تشکيل مي دهد.

وي اظهار داشت: راه هاي ارتباطي شهروندان با متصديان امور شهري که در زماني نه چندان دور در حالت تقريباُ انسداد قرار داشت هم اکنون به شکل نظام يافته، سازمان گرفته و هر شخص با اولين تماس به راحتي ميتواند درخواست خود را مطرح و آن را پيگيري کند.
وي ضمن اشاره به برپايي جلسات منظم ارتباط مستقيم شهروندان با بالاترين مقام مسئول شهرداري گفت: امروز برگزاري اين جلسات به يک روال مرسوم و عادي بدل شده و تراز جديدي از مديريت پاسخگو در نظام مردم سالاري را با موفقيت به ثبت رسانده است.
کتانباف ايجاد دو سامانه 137 و 1888 را مبين توجه به مقولات سلامت اداري و مشارکت عملي مردم در نظارت و کنترل سازمان شهرداري و مبارزه با فساد اداري دانست و افزود: شعار محوري شهروند مسئول، مديريت پاسخگو و تلاش براي ارتقاي سطح مشارکت معنا دار شهروندان همواره سرلوحه سازمان بازرسي شهرداري تهران بوده و مشخص کردن نقش مشارکت مردم در اداره امور جامعه يکي از نيازهايي بوده که مديريت شهري در پيشرفت اهداف خود همواره به آن تاکيد داشته است .

وي با اشاره به اين موضوع که يکي از فلسفه هاي وجودي حکومت اسلامي گسترش نقش مردم در اداره امور جامعه مي باشد افزود: شهرداري تهران در10 سال گذشته با راه اندازي سامانه هاي 137 و 1888 و جلب مشارکت مردم توانسته بسياري از مشکلات شهروندان را حل و فصل کند و از ديگرسو،ا يجاد اين سامانه ها فضاي مناسبي را براي زندگي شهروندان تهراني فراهم کرده است، چرا که يکي از مشکلات عمده شهروندان تهراني عدم دسترسي به مديران شهري و آگاهي از اطلاعات و فرصتهاي مختلف بوده است .
رئيس سازمان بازرسي تهران کاهش زمان انجام خدمات،افزايش کيفيت و تسهيل در انجام ارتباطات را از نيازهاي تعاملات اجتماعي در عصر کنوني برشمرد و عنوان کرد: با توجه به گسترش فزاينده ابزارهاي ارتباطي بر پايه دسترسي آسان شهروندان به سيستمهاي مخابراتي از قبيل تلفن ثابت و همراه و امکانات رايانه اي و اينترنتي با توجه به اشتغال روز افزون شهروندان براي انجام امور روزمره زندگي ، در شهر تهران اهميت ويژه اي پيدا کرده و شهرداري تهران در رويکرد نوين با به کاربستن دانش فناوري اطلاعات و سيستمهاي مخابراتي و با بهره گيري از توان متخصصان داخلي در مديريت شهري ، سامانه هايي را ايجاد کرد که با انجام سريع و دقيق امور شهري، به نظر مستقيم و مشارکت فعال شهروندان پرداخته و ضمن تقويت بعد نظارتي و کنترل اجتماعي، ساکنان شهر را نسبت به محيط زندگي خود عملاً وارد عرصه مديريت نموده است.

کتانباف ، ايجاد مرکز هدايت و کنترل ، ساماندهي فوريت هاي خدمات شهري ، شناخت مسائل و مشکلات مردم ، آشنايي با نقاط ضعف و منشاء نارضايتي ها و تلاش براي رسيدگي و رفع آنها و برقراري پل ارتباطي مطمئن و مشخص ميان شهرداري و شهروندان را از مهمترين دستاوردهاي رويکرد جهادي در حوزه مديريت شهري دانست و گفت: سامانه هاي 137 و 1888 به مثابه دو بال ارزشمند براي سازمان بازرسي شهرداري تهران مرحله تکوين و تثبيت را پشت سر نهاده و وارد مرحله شکوفايي شده اند.
وي اشهار داشت: حدوداً بيش از 40 درصد زيرساخت هاي شهر تهران در دوره 10 ساله اخير شهرداري ساخته شده است و بايد توجه داشته باشيم تا قبل از سال 85 تنها 34 کيلومتر تونل مترو داشته ايم که تا پايان اين دوره مديريت شهري به 300 کيلومتر افزايش خواهد داشت در حاليکه شهرداري تهران در اين دوره در تحريم دولت هاي مختلف قرار داشته است.
رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران در ادامه افزود: تبديل شهرداري تهران به الگوي توسعه فرهنگي و اجتماعي براي کليه دستگاه ها ي کشور خصوصاً شهرداري هاي کلانشهرها و مراکز استان ها محقق شده است.

تحقق شهر هوشمند يک فرآيند مستمر و هميشگي است
قائمي مدير عامل سازمان فن آوري اطلاعات شهرداري تهران در اين نشست ضمن بيان اين مطلب که تحقق شهر هوشمند يک فرآيند مستمر و هميشگي است گفت: با توجه به اينکه شهرنشيني رو به افزايش است ، توجه به شهر هوشمند يک رويداد الزامي است و انتخاب اختياري نمي باشد و همه ساز و کارهاي مدرن را بايد به گونه اي انجام دهيم که به سوي بهبود روز افزون حرکت کنيم.
وي عنوان کرد: مديران شهري و تصميم گيرندگان بدون در دسترس داشتن اطلاعات صحيح و بروز ، قدرت برنامه ريزي و عمل کردن ندارند و با اين نگرش محتاج مکانيزمي هستيم که نسبت به جمع آوري ، ذخيره سازي ، بازيابي و پردازش حجم بسيار زيادي از اطلاعات را به صورت مستمر داشته باشيم.
قائمي با اشاره به اين مطلب که مردم مهمترين ذي نفعان هستند افزود: مديريت يکپارچه به معناي به اشتراک گذاشتن اطلاعات يکپارچه تمام دستگاه ها و ارگان هاي مختلف است و در اين امر نقش ذي نفعان مهم مي باشد و شهرداري اين قابليت را دارد که موجبات رفت و آمدهاي انساني را کم و با موضوع يکپارچه نمودن مديريت شهري و تجزيه و تحليل اطلاعات در جهت رفع خواسته هاي مردمي گام بردارد.

137 منطق پاسخگويي سريع است
پروفسور عاملي استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: هدف از راه اندازي سامانه 137 و يا هر سامانه ديگري تامين رضايت و تامين حقوق شهروندان است و 137 با حذف فاصله و ايجاد ارتباط مستقيم باعث سرعت در اجرا و پاسخگويي شده است.
وي با بيان اين مطلب که شهروند داراي حقوق اجتماعي است اظهار داشت: مشارکت دادن و به حساب آوردن ، يک عنصر تقويت کننده ملي است و سامانه 137 توانسته است با حذف ارتباط گر و ارتباط گير شهروندان را در امور شهري مشارکت داده و اين به معناي به حساب آوردن است.
بنابراين گزارش در انتهاي نشست ميهمانان از نمايشگاه جانبي سامانه 137 بازديد و با امکانات ، ابزار آلات و تجهيزات سامانه آشنا شدند.

print
rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.